„Mijn molen”

Tijdens het doornemen van de laatste uitgave van de Pracus werd mijn aandacht op een gegeven moment gevestigd op de uitnodiging van de redactie om deel te nemen aan de schrijfwedstrijd onder de titel: “Het verhaal over de molen van E&A”.

Ondanks het feit dat ik sinds enkele maanden niet meer bij E&A werk (tegenwoordig ben ik in België aan het werk bij t-interim) heb ik besloten om toch enkele woorden op papier te zetten over de ervaringen die ik in de laatste jaren heb opgedaan bij E&A.

Op het welbekende plaatje van de E&A windmolen zien we de wieken die de “onderneming” draaiende houden. De wieken die symbool staan voor de vier factoren die de medewerkers van de molen hun werk en verblijf in Nederland mogelijk maken: vervoer van en naar Polen, gratis vervoer naar het werk, huisvesting en een degelijke Nederlandse zorgverzekering.


Al die dingen hebben mijn verblijf in Nederland (gedurende de jaren die ik bij E&A heb doorgebracht) inderdaad een stuk makkelijker en prettiger gemaakt. In de tussentijd heb ook kennis mogen maken met hetgeen wat andere uitzendbureaus te bieden hadden... een compleet andere wereld... Ik overdrijf dan ook niet als ik de dingen waar de medewerkers van E&A gebruik van kunnen maken (die omschreven worden als wieken van de molen) altijd op een hoog niveau zijn geweest.

Maar daar wilde ik eigenlijk niet over schrijven. Ik wil het over de dingen hebben die de makers van de “E&A molen” zijn vergeten. Dingen die in mijn ogen toch wel cruciaal zijn! Waar heeft ze het over, denken nu sommigen van jullie?

Het antwoord is heel simpel: ik wil graag een paar woorden besteden aan dingen die de windmolen van E&A juist zo “anders”, speciaal en bijzonder maken.

Dit zijn misschien zaken die niet werk gerelateerd zijn , maar wel te maken hebben met ons verblijf in Nederland.

Er zijn weer enkele maanden verstreken sinds Kerst, een bijzondere periode die de meeste medewerkers van E&A samen met hun familieleden in Nederland hebben doorgebracht (sorry, maar wie kan een ander Nederlands uitzendbureau benoemen, welk sinds jaren helemaal gratis en voor niks vele honderden partners en kinderen van hun medewerkers naar Nederland laat overkomen en daarbij ook hun huisvesting organiseert zodat iedereen deze bijzondere tijd samen kan beleven?).

Noemenswaardig is ook het feit dat de directie van E&A in die tijd voor de zoveelste keer met een interessant initiatief kwam om het verblijf onze kinderen in Nederland zo prettig mogelijk te maken. Daarvoor werd een fantastisch uitstapje naar een nieuw (enkele dagen eerder geopend) zwembad in Tilburg georganiseerd. Dit was een prachtig moment waarbij iedereen zich helemaal kon uitleven in het water, waar geen einde kwam aan de pret, gelach en plezier. Na langdurig zwemvertier waren onze kids zo uitgeleefd en uitgeput dat ze in de bussen onderweg naar huis met z’n allen in slaap vielen...

Om ervoor te zorgen dat de kleintjes zich niet thuis hoefden te vervelen werden in die tijd ook andere “activiteiten” georganiseerd.

Onder andere een „sightseeing” bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg (dit was mogelijk dankzij de inzet van de leidinggevenden aldaar: de heren Sjef van Berkel en Peter Mathijsen). Een moment waarbij onze familieleden eindelijk de kans kregen om te zien hoe de werkzaamheden in zo’n distributiecentrum worden verricht.

Op die manier konden onze naasten eens een keer in het echt zien wat voor werk hun moeders, vaders of echtgenoten in Nederland uitvoeren. Dit bezoek heeft vooral een grote (grote is misschien zelfs te weinig gezegd, een enorme is eigenlijk een beter woord) indruk gemaakt op de uit Polen overgekomen kinderen:)

Na Kerst kwam de Jaarwisseling al heel gauw in beeld. Tijd voor vertier voor de volwassenen:

Alle medewerkers werden toen in staat gesteld om deel te nemen aan de grote Nieuwjaarsloterij van E&A!

Op alle vestigingen werden prijzen verloot in de vorm van 1000,- Poolse zloty’s.

En net als in de voorgaande jaren kregen begin januari 12 geluksvogels hun prijzen uitgereikt uit handen van de manager van haar of zijn vestiging (jammer dat ik toen niet meer bij E&A werkte..:)

Ik kan hier nog uitvoerig allerlei andere zaken gaan benoemen die de molen van E&A te bieden heeft (dingen als de opzet en sponsoring van verschillende sportevenementen, een cursus Nederlandse taal of de verschillende opleidingen in de logistiek), maar wil nog alleen een paar woorden zeggen over hetgeen wat altijd de grootste indruk op mij persoonlijk heeft gemaakt: de ondersteuning van goede doelen. En vooral de jaarlijks terugkomende hulpactie voor de kinderen van onze collega’s waarvan het leven en gezondheid in gevaar was. Ik heb zelf drie keer deel mogen nemen aan zo’n actie. Elke keer zamelden wij geld in, bij onze vestiging, om op die manier een kind (en zijn ouders) in Polen te helpen. Elke keer werden de door ons ingezamelde Euro’s door de directie van E&A aangevuld tot een noemenswaardig bedrag. Daarmee kon altijd een behoorlijke som geld overgemaakt worden aan mensen die zich in een dramatische situatie bevonden en die dat geld echt goed konden gebruiken. En dit gaf me de grootste satisfactie! Satisfactie van het feit dat ik deel ben geweest van iets groots, van iets dat op zulke momenten zo belangrijk is geweest!

Dit waren de momenten waarbij de ware Poolse Solidariteit onder ons allen te zien was.

De Solidariteit die we helaas zo vaak niet kunnen of willen tonen gedurende elke volgende gewone, grauwe en grijze dag!

Dit zijn de dingen die mij elke keer weer vleugels gaven om verder te gaan. De vleugels die de wieken van mijn “E&A molen” hebben aangedreven. Joanna Tuszyńska

 

Van de redactie: van de verhalen die jullie hebben ingestuurd hebben de bovenstaande woorden de grootste indruk gemaakt op ons team. Dit is dan ook de reden waarom wij hebben besloten om het verhaal van Joanna te plaatsten in de eerste editie van pracus.nl en de beloofde groooote fles champagne aan haar uit te reiken:)


facebook